Шукати в цьому блозі

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ

Використання ІКТ на уроках біології

                                                              Людина освічена – це та, яка знає, 
                                                             де знайти те, чого вона не знає
                                                                                            Георг Зиммель
        
         Інформаційно- комунікативні технології  стрімко увійшли в різноманітні сфери нашої повсякденної діяльності, тому важливим завданням перед вчителем постало широке їх впровадження  в процесі освітньої діяльності.
        Біологія – це наука про життя у всіх його проявах, а саме: рослини, гриби, віруси, тварини. Тому біологія є одним з тих навчальних предметів, що дає насичений та багатий  матеріал для відпрацювання різноманітних методів і прийомів роботи з інформацією. А саме застосування інформаційно- комунікативних технологій дозволяє швидко опрацювати інформацію у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між об'єктами та явищами, будовою та функціями.
         Ці технології  сприяють  розвитку самостійності і творчих здібностей учнів, спеціальної або загальної обдарованості, здійснення диференціації й індивідуалізації навчання, посилює міжпредметні зв'язки, дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. А це дозволяє краще зрозуміти поняття, сформувати практичні вміння та навички.
           До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться:
                                   -  Інтернет-технології,
                                   - мультимедійні програмні засоби,
                                   - офісне та спеціалізоване програмне забезпечення,
                                   - електронні посібники та підручники,
                                   - системи дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу   
                                   навчання), тощо
          На сьогодні ринок навчального програмного забезпечення України пропонує великий перелік програмних засобів різноманітного призначення, але всі вони практично не адаптовані до використання в умовах школи, бо, як правило, російськомовні не відповідають чинній програмі як за обсягом, так і за структурою, тобто більшість цих програм за дидактичним призначенням є допоміжним та ілюстративним джерелом знань.
     Проаналізувавши всі позитивні та негативні сторони існуючих програмних продуктів з біології використання інформаційних технологій може відбуватися різними способами, відповідно до потреб конкретного уроку. В своїй роботі я використовую інформаційно- комунікативні технології за такими напрямками:
        - демонстрація  об’єктів, процесів та явищ;
        - лабораторні та   практичні роботи;
        - створення і показ презентацій;
        - демонстрація   статичних і  динамічних моделей;
        - контроль знань;
        - джерело  інформації (Інтернет, бази даних)
        - підготовка до олімпіад;
        - проектна діяльність, тощо 
     Зрозуміло, що уроки з використанням комунікативних технологій потребують великої підготовки. Учитель повинен уміти користуватися різноманітними програмами графічними, flash-анімації, веб - редактором, програмами для створення презентацій, програмами для роботи з аудіо та відео. Усе залежить від того, в якому вигляді ви вирішили подати інформацію.
      Готуючись до уроків біології,  використовую матеріали, опубліковані в мережі інтернет, публікую свої та дитячі роботи,  в основному  на порталі Учительський Журнал он-лайн (www.teacherjournal.com.ua)  видавничої групи «Основа»
    Використовую такі програмові засоби:
-          «Віртуальна біологічна лабораторія» 10-11 клас (містить повний курс лабораторних та практичних робіт, теоретичний матеріал, динамічні схеми та моделі);
- «Віртуальна лабораторія» Біологія людини 8-9 клас;
                       - «Транспорті системи» 7 та 8 клас;
                      - Шкільні тести з біології 10-11 клас
Актуальність використання цих технологій обумовлена тим, що в них закладені великі можливості для навчання на якісно новому рівні. Проте, звичайно, комп'ютер не може повністю замінити вчителя. По-перше, саме вчитель має можливість зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру; по-друге, він може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти предмета, який вивчається; по-третє, відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до навчання. Таку роль вчителя ПК ніколи не зможе взяти на себе. Отже, вчитель повинен визначити місце та роль інформаційно-комунікаційних технологій у своїй професійній діяльності.