Використання ІКТ на уроках
біології
Людина освічена – це та, яка знає,
Людина освічена – це та, яка знає,
де знайти те, чого вона не знає
Георг Зиммель
Георг Зиммель
Інформаційно- комунікативні технології стрімко увійшли в різноманітні сфери нашої
повсякденної діяльності, тому важливим завданням перед вчителем постало широке їх
впровадження в процесі освітньої
діяльності.
Біологія – це наука про життя у всіх його
проявах, а саме: рослини, гриби, віруси, тварини. Тому біологія є одним з тих
навчальних предметів, що дає насичений та багатий матеріал для відпрацювання різноманітних
методів і прийомів роботи з інформацією. А саме застосування інформаційно-
комунікативних технологій дозволяє швидко опрацювати інформацію у вигляді
таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між об'єктами та явищами, будовою
та функціями.
Ці
технології сприяють розвитку самостійності і творчих здібностей
учнів, спеціальної або загальної обдарованості, здійснення диференціації й
індивідуалізації навчання, посилює міжпредметні зв'язки, дозволяє змінити саму технологію
надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. А це дозволяє
краще зрозуміти поняття, сформувати практичні вміння та навички.
До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться:
До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться:
- Інтернет-технології,
- мультимедійні
програмні засоби,
- офісне та
спеціалізоване програмне забезпечення,
- електронні
посібники та підручники,
- системи
дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу
навчання),
тощо
На
сьогодні ринок навчального програмного забезпечення України пропонує великий
перелік програмних засобів різноманітного призначення, але всі вони практично
не адаптовані до використання в умовах школи, бо, як правило, російськомовні не
відповідають чинній програмі як за обсягом, так і за структурою, тобто
більшість цих програм за дидактичним призначенням є допоміжним та ілюстративним
джерелом знань.
Проаналізувавши
всі позитивні та негативні сторони існуючих програмних продуктів з біології
використання інформаційних технологій може відбуватися різними способами,
відповідно до потреб конкретного уроку. В своїй роботі я використовую
інформаційно- комунікативні технології за такими напрямками:
- демонстрація об’єктів, процесів та явищ;
- лабораторні та практичні роботи;
- створення і показ презентацій;
- демонстрація статичних
і динамічних моделей;
- контроль знань;
- джерело інформації (Інтернет, бази даних)
- підготовка
до олімпіад;
- проектна діяльність, тощо
Зрозуміло,
що уроки з використанням комунікативних технологій потребують великої
підготовки. Учитель повинен уміти користуватися різноманітними програмами графічними,
flash-анімації, веб - редактором, програмами для створення презентацій,
програмами для роботи з аудіо та відео. Усе залежить від того, в якому вигляді
ви вирішили подати інформацію.
Готуючись
до уроків біології, використовую
матеріали, опубліковані в мережі інтернет, публікую свої та дитячі роботи, в основному на порталі Учительський
Журнал он-лайн (www.teacherjournal.com.ua) видавничої групи «Основа»
Використовую такі програмові
засоби:
-
«Віртуальна
біологічна лабораторія» 10-11 клас (містить повний курс лабораторних та
практичних робіт, теоретичний матеріал, динамічні схеми та моделі);
- «Віртуальна лабораторія» Біологія людини 8-9
клас;
- «Транспорті системи» 7
та 8 клас;
- Шкільні тести з
біології 10-11 клас
Актуальність
використання цих технологій обумовлена тим, що в них закладені великі
можливості для навчання на якісно новому рівні. Проте, звичайно, комп'ютер не
може повністю замінити вчителя. По-перше, саме вчитель має можливість
зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру; по-друге, він
може спрямувати їх увагу на ті або інші важливі аспекти предмета, який
вивчається; по-третє, відзначити їх старанність та знайти шляхи спонукання до
навчання. Таку роль вчителя ПК ніколи не зможе взяти на себе. Отже,
вчитель повинен визначити місце та роль інформаційно-комунікаційних технологій
у своїй професійній діяльності.