Шукати в цьому блозі

«СПІЛЬНОТА ДОСЛІДНИКІВ» ЯК ФУНДАМЕНТАЛЬНИЙ ПРИНЦИП РОЗВИТКУ НАУКОВОЇ ОСВІТИ

 

Ткаченко О.М.,

вчитель біології і екології,

комунального закладу

загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3

Жовтоводської міської ради,

 

«СПІЛЬНОТА ДОСЛІДНИКІВ» ЯК ФУНДАМЕНТАЛЬНИЙ ПРИНЦИП РОЗВИТКУ НАУКОВОЇ ОСВІТИ

 

            Анотація. У статті презентована організація науково – дослідної діяльності в початковій школі  комунального закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3 Жовтоводської міської ради. Розкрито особливості організації «спільноти дослідників», мета, завдання та напрямки.  Зазначено роль наукової освіти в початковій школі як перехідний етап до середньої школи.

         Ключові слова: спільнота, дослідник, експериментальна  діяльність, науково-дослідницька діяльність, особистість, самоосвіта.

         

 

           Сучасна система освіти і виховання в Україні досить мінлива та постійно перебуває  в процесі  глобальних змін. Сьогодні загальноосвітні заклади вже на 1/3 перейшли на нову парадигму -  в центрі якої стоїть особистість у всіх її взаємозв'язках і опосередкуваннях.

         Масштабне реформування освіти в Україні стало можливим завдяки прийняттю рамкового Закону України «Про освіту», основна мета якого  всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей. [1]

          Суспільство сьогодення  визначає нові цілі освіти і ставить перед вчителем основну задачу: не тільки навчити, розвивати, виховувати, але і підготувати такого учня який буде готовий до успішного виконання будь – яких життєвих та соціальних ролей, який зможе свідомо реалізовувати   набуте у повсякденному житті.

         Наш заклад має відпрацьовану систему роботи з учнями, які цікавляться науково-дослідницькою роботою, є членами ДВ МАН України з природничих дисциплін. Захист їх робіт перед громадськістю на базі закладу спонукав учнів молодших класів до здійснення міні - досліджень. Мене, як учителя біології, було залучено спочатку до консультування, а потім в тандемі з методичним об’єднанням вчителів початкових класів  до створення шкільної академії наук «ШАНС». Яка спрямована на інтеграцію соціальних  навичок  учнів у освітньому процесі.

          Чому саме початкова школа?                                            

          Для учнів початкової школи найважливіше навчання – через дослідження та особистий досвід, роботу в групі та соціалізацію. Тому в

Державному стандарті початкової освіти багато уваги приділено саме їм. Коли дитина працює у групах з ровесниками, вона відчуває себе в безпеці. У роботі над спільними проектами навіть найменш сміливі діти розкриваються, бо відчувають, що мають право на помилку. [2]   

         Чому спільнота? Спільнота  - об’єднання людей, згуртованих спільними умовами життя, метою (цілями) та інтересами. Дослідник - людина, яка веде дослідження, займається  вивченням, спостереженням, аналізом 

чого-небудь, сприяє отриманню нових знань. [3]

  Саме словосполучення «спільнота дослідників» вперше було вжите   американським філософомлогіком, математиком та природознавцем Ч.Пірсом і означало практичні дії учасників наукового дослідження, які пов’язувалися з використанням "подібних процедур у досягненні ідентичних цілей."  Формування «спільноти дослідників» у нашому закладі передбачає залучення  маленьких здобувачів освіти до дослідницької роботи з елементами науковості в різних сферах життя.   Під час вибору категорії проекту в кожному класі формується  міні – спільнота – вона є неформальною, її очолює класний керівник, а наставниками стають учні старших класів та вчителі - предметники. Така позаурочна робота з юними дослідниками дає можливість більш повно:                  

·        вчителю -  визначити  індивідуальну траєкторію розвитку дитини; забезпечити її всебічний розвиток;

·        дитині - реалізувати себе, пізнати себе; досягти успіху.     

            Робочий процес в спільноті здійснюється диференційовано, відповідно до віку, індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів, здібностей. Керівник використовує різні  форми роботи: групову, індивідуальну, конференції, виставки, читання, вікторини. Застосовує велику кількість методик творчості та мислення. На проблему, обрану тему учні з допомогою керівника та наставника мають можливість поглянути з декількох точок зору. Це відбувається за допомогою мозкового штурму, асоціативних карт і техніки латерального мислення «Шість шапок». Після обрання теми, складається план та циклограма за якими працює учень. Відвідує консультації наставника, який супроводжує, націлює, мотивує та стимулює пізнавальну, дослідницьку діяльність.

          Захист міні проектів проходить у чотирьох номінаціях: дослідження, проекти з дослідами, STEM - проект, інформаційно-просвітницький проект.

Загалом, система роботи  шкільної МАН «ШАНС» включає в себе такі заходи, а саме:

січень

психологічний супровід підготовки до захисту робіт

 

корегування, доповнення робіт

«Шкільний інтелектуальний марафон»  (захист проектів по класах)

 

грудень

лютий

Комплексна природнича олімпіада

 Консультування  учнями старших класів

Проведення досліджень відповідно до плану

 Представлення у класах проміжних результатів

листопад

березень

«Шкільний інтелектуальний марафон»: захист напрацювань

жовтень

квітень

Чествування переможців на святі «За честь сім'ї та школи» на рівні із учнями переможцями ДВ МАН України

Обрання тем. Спільна робота класного керівника-учня-батьків із складання програми дій

вересень

Таблиця 1. Система роботи шкільної МАН  ШАНС»

 

   Наставники та координатори  намагаюся  робити максимум для того, щоб усе вийшло так, як запланували. З одного боку контролюю: хід реалізації ініціативи і на підставі цього пропонуються  певні (стратегічні чи організаційні) рішення, з іншого - всіляко сприяю класному керівникові початкового класу в її роботі, спрямованій на підсумковий успіх. Схематично участь координатора у цій діяльності можна представити так:

Схема 1. Діяльність координатора (вчителя закладу ІІІ ступеня)

 

Така співпраця вчителів і учнів забезпечує різні підходи до розв’язання проблем та об’єднання їх в єдину логічну структуру; різні стилі роботи й мислення які інтегруються в цілісну картину; колективну творчу справу; наступність при переході від початкової ланки до базової середньої освіти, а головне – новий рівень соціалізації учнів.

 

ЛІТЕРАТУРА

 

1.    Беззуб І. Реформування середньої освіти: виклики та нововведення

     [Електронний ресурс] / І. Беззуб // Громадська думка про правотворення. – 2020. – № 4 (189). – С. 3–14.

2.     Державний стандарт початкової освіти, [Електронний ресурс]

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#n12

Вікісловник [Електронний ресурс]  https://uk.wiktionary.org/